Tam o sırada, başka bir pillinetwork sitesi olan zamazing.org'da: "Valiziniz aynı zamanda bilgisayarınız olacak"

bunu bile yayınladılar
bunu bile yayınladılar
blog kardeşliğini ya da bloglar alemini takip edenler bilir, türkiye'deki bloglar arasında hatırı sayılır miktarda yemek ve yemekle ilgili blog vardır. bazıları yemek tarifleri verir, bazıları tarif denemelerini paylaşır, bazıları ise gezip gördüklerini, yediklerini yazar. gelelim konumuza. efendim gurme.net alanadı altında yeralan site bu bahsettiğim türkçe yiyecek/içecek sitelerinin içeriklerini bu sitelerin sahipleri olmaksızın alıp görüntülüyor. bu olayı buraya taşımazdım normalde ama araklama olayı hakikaten çok acayip noktalarda. anladığım kadarıyla içerikler rss kaynakları sayesinde programatik olarak (kimsenin süzgecinden geçmeden) alınıp otomatik biçimde gurme.net'te görüntüleniyor. bunu anlamamız ise şöyle oldu: içerikleri alınan site sahipleri bu kişilerle hiçbir şekilde iletişim kuramadıklarından farklı bir protesto yoluna gidip sitelerine gurme.net'i kötüleyen hatta hakaret eden postlar yazdılar. ve gurme.net sitesi bunları da yayınladı. iş o kadar garip ki, en azından haftada bir girip yanlış giden birşey var mı diye bakmıyorlar bile. nasıl olsa içerik otomatik olarak oluşuyor ve google reklamları yayınlanıyor ya, gerisi gurme.net sahiplerinin umurunda değil. aslında belki de yasal yollardan mücadele edilebilir ama yasalarımızın bu konuda çok da yeterli olmayabileceğini düşünüyorum.

şimdi bu bildiriden dolayı sizler de bu siteye girip olana bitene bakacaksınız. artık bir gerçek olan bildirgeç etkisinden dolayı ziyaretçi sayıları tavana vuracak belki ama yapacak birşey yok. ayrıca olayın tam da bildirgeçlik bir bildiri olduğunu düşünüyorum.

son olarak şunu söylemek istiyorum; eğer bu konuda bir yanlış anlama, eksik algılama ya da başka bir yanlışlık varsa ve gurme.net'ten birileri bu bildiriyi okuyorlar ya da bildirgeç takipçilerinden bu konu hakkında bilgisi olan varsa lütfen buradan açıklasınlar ki bu olay açığa kavuşsun. bilmiyorum bunu yazarken çok mu iyimserlik yapıyorum ama hep bu kadar da olamaz düşüncesindeyim.

Spacer
Spacer
 | 15 yorum var 
 | 04 Kasım 2006 16:23 

« önceki yazı
adsl protesto
sonraki yazı »
kızıl ipod nano

Yorumlar

peki içerik araklamanın yasal olarak bir sınırlaması var mı? ne de olsa site kaynak adresi veriyor.

bildigimiz son sey  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 17:28

bir çok yazısı burada yayınlanan blog sahibi site yönetimiyle tartışmalaya girip sonucunda kendi rss leri ile ilgili önlem aldılar.

emrex.org  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 17:29

kaynak belirtilse bile izni olmadan yayınlanamaz gibi bir ibare ile çözüme ulaşılabilir. ve hatta noter tasdiki ile adli çözümler üretilebilir. sağlam tazminatlar elde edilebilir. :)

esatergun  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 17:34

Resimdeki yazıyı yazan zaten böyle bir yasak koymuş, kolayca yasal işlem başlatabilir.

Kommix  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 17:52

işte bu tarz site sahiplerini sallandıracaksın taksim meydanında bak bakalım bi daha içerik araklanıyormu.

İşte benim şevkim kırılıyor bu yüzden. Üzerinde çalışmak istediğim hemde insanlara yararı olacak bir projeye başlıycam fakat bu tarz onursuz insanlar yüzünden hala cesaret edemiyorum.

varolaksoy  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 17:54

google'a başvursa blog sahipleri, sanıyorum ki gurme'nin adsense hesabı kapatılır ve birikmiş paraları ödenmez.

cemshid  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 18:19

@vesc ben bilerek adreslerine link vermedim ki adamların pagerankine katkı sağlamayalım, malum bildirgeç oldukça yüksek bir pageranke sahip.

@kommix resimdeki yazıyı yazan eşim. ben bildirideki haberin önemini onun sitesine link vererek zedelemek istemedim. o yüzden ekran görüntüsü koymayı tercih ettim.

@cemshid blog sahipleri bu tip girişimlerde bulundular. ama sanırım henüz bir sonuç alamadılar.

ya işin daha acayip bir yanını söyleyeyim size: sitenin sahipleri bu süreçte bir ara sitenin görünümünü de değiştirdi. yani başka bir wordpress temasına geçtiler. yani görünümle uğraşıyorlar ama otomatikman gelen içeriğe şöyle bir göz bile atmıyorlar. inanılır gibi değil.

spinodal  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 19:09

@varolaksoy'a katiliyorum.

onursuzluk tan öte bisey denir ama burda yeri degil.

Vista  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 19:09

evet, spinodal haklı. ilk yorumu sildim. (link'i de referrer'dan bu url'i görsünler diye vermiştim, tıklandıysa -ki ben tıkladım- göreceklerdir)

— Mm...
Vesc  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 19:16

acgurme.net olsaymis daha guzel olurmus.

Yemek,saglik,turu konularda herkes uzman olmadigi icin pek sey yazamiyor,yazi az olunca da arakliyorlar terbiyesizler.

Evet bir yemek projem var di,ama bu aç gurmeyi gorunce vazgectim,askiya aldim ...

lonelycavalry  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 20:04

spidonal özür dilerim, bilmiyordum. linki kaldırdım.

Kommix  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 20:12

Müsadenizle bu arkadaşlara burdan en içten gelen kötü ve kaba kelime gruplarını gönderiyorum. Yani bu lafları birinin yüzüne söylesen çeker vurur o derece. Saygısız insan takliti yapan şeyler. Üretme kabızı, milletin sırtından geçinen asalaklar. Siteden banlanmayacağımı bilsem "içten gelen" kelimeleri dahada oryante ederim ama neyse.

ufucuk  |  (0 puan) 04 Kasım 2006 20:58
kaynak belirtilse bile izni olmadan yayınlanamaz gibi bir ibare ile çözüme ulaşılabilir. ve hatta noter tasdiki ile adli çözümler üretilebilir. sağlam tazminatlar elde edilebilir. :)

gerçekten mezvu ile ilgili hukuk okumuş, işten anlayan biri varsa o daha doğrusunu yazsın. ama benim bildiğim kadarı ile bu konuda her hangi bir sınırlama kısıtlama yok. mesela türk gazetelerinden herkes alıntı yapıyor ve gazetelerimizin hepsi bunu biliyorlar. hatta bazı siteler sadece bu gazetelerin internet sitelerinden yapılan iktibaslarla okuyucu kitlesine sahip oluyor ve pek çoğu da kaynak göstermesine rağmen "link" şeklinde url adresi vermiyor. eğer gerçekten bu mevzunun yasal bir kısıtlaması olsaydı bu gazeteler para ve şöhret uğruna bu davaları hiç acımadan açarlardı, kimse de bir şey diyemezdi. ama gazetemiz, içeriğini internette bedava herkese açmıyorsa o zaman dava açabilir belki.

kısaca özetlemek istediğim, nette bir siteniz/günlüğünüz/yazını varsa, başkaları tarafından kullanılmasında yasal bir sakınca yok. meseleyi "orta yerde konuştum, biri kaydedip her yerde yayınlıyor" gibi düşünebiliriz.

dikkat ederseniz etik yanını tartışmıyorum. elbette ahlaktan çok uzak bir şey böyle bir "otomatik alıntı" sitstemi. ama bunun sonunda hiç bir şey çıkmaz bence.

gireceksin hack/crack/lame işine, takımını kuracaksın, yıkacaksın sistemini.

sonra yakalanırsan sen suçlu olursun o da ayrı bir mesele.

bildigimiz son sey  |  (0 puan) 05 Kasım 2006 08:14

Bence kaynak gösterildiği sürece bie sıkıntı doğacağını sanmam.
Taki ticari kaygılar söz konusu olana kadar...

ciko44  |  (0 puan) 05 Kasım 2006 09:41

@bildigimiz son sey ve @ciko44, kaynak belirtmek bence en azından sitenin bir yerlerinde: "bu sitedeki yazılar şu listedeki blogların rss kaynaklarının taranmasıyla oluşturulmuştur" yazarak olur. yani bu sitede kaynak bile belirtilmiyor. şu an için hukuki bir sorun yoksa bile bence derhal olmalı. en azından kaynağın belirtilme standartları belirlenmeli ya da bezer birşeyler. zaten bilişim bu kadar hızlanmışken kanunlar bu hızda olursa olacağı bu.
ama böyle insanlar çalışsın, uğraşsın, yazsın, fotoğraf çeksin sen de üzerinden reklam parası al, olacak iş değil!

spinodal  |  (0 puan) 06 Kasım 2006 11:33

üye olunpillinetwork sitelerine yorum ekleyebilmek ve daha fazlası için, üye olun ya da giriş yapın.

Bu yazıyı rapor et. Kural dışı içeriğe rastladığınızda editörlerimize rapor ederek müdahale edilmesini sağlayabilirsiniz. (Hangi durumlarda rapor edebilirim?)
bildirgec.org bölümleri
pillinetwork hesabınızla giriş yapın.

son yorumlar

bildirgecinfo

bildirgec.org içeriği kullanıcıları tarafından üretilen kolektif bir blogdur.

network siteleri

RSS Dosyası
pillikutu