Tam o sırada, başka bir pillinetwork sitesi olan hafif.org'da: "YAŞAYAN CANLI EVRENİN TERMODİNAMİĞİ - 1"

Daha önce yabancı bilgisayar oyunlarında Türkiye & Türkler yazımda da bahsettiğim üzere özellikle İstanbul üzerine yabancıların ilgisini görmekteyiz.

\

Önce kısa bir bilgi verelim;
1453 'te İstanbul'un fethinden 1923'e
Osmanlıdan, Türkiye Cumhuriyeti kurulana kadar,
İstanbul'a; Stambul, İslambol, Konstantiniyye, Dersaadet gibi farklı isimlerde hitap edilmiş olsa da
Osmanlılar tarafından resmi olarak Konstantinapolis (Konstantaniyye) denilmeye devam edilmiş, bundan da gocunulmamıştır. Cumhuriyetin kurulması ile beraber Türkiye, Yönetim, Kılık-kıyafet, alfabe gibi bir çok yeniliğe alışmak durumunda kalırken İstanbul resmi olarak kullanılmaya başlanır. Ondan sonra da olanlar olur, Konstantinapolis adına dayanamayan bir topluma dönüşürüz, hangi yabancı bu sözcüğü kullansa, altında bir bit yeniği arar, itiraz ederiz.

Gelelim konumuza, İstanbul isimleri ile ilgili durum da "The Four Lads" adlı Amerikalı bir grubun ilk albümlerindeki şarkıya konu olmuş 1953'te.


istanbul was constantinople
now it`s istanbul, not constantinople
been a long time gone, constantinople
now it`s turkish delight on a moonlit night

every gal in constantinople
lives in istanbul, not constantinople
so if you`ve got a date in constantinople
she`ll be waiting in istanbul

even old new york
was once new amsterdam
why they changed it i can`t say
people just liked it better that way

so take me backto constantinople
no, you can`t go back to constantinople
been a long time gone, constantinople
why did constantinople get the works?
that`s nobody`s business but the turks

Türkçe meali :


İstanbul Konstantinapol'du.
Şimdi o İstanbul, Konstantinapol değil;
Uzunca bir zaman Konstantinapol ken;
Şimdi o ay ışığında bir lokum.

Konstantinopol'daki her kadın
İstanbul'da yaşar, Konstantinopol'de değil
EÄŸer bir sevgilin varsa Konstantinopol'de
Seni İstanbul'da bekliyor olacak

Hatta eski New York bir zamanlar New Amsterdam'dı
Niçin değiştirdiler bunu,birşey diyemem
Bu şekilde daha çok sevdiler sadece

Bu nedenle, tekrar geri götür beni Konstantinopol'e
Hayır! dönemezsin sen Konstantinopol'e !
Uzunca bir zaman Konstantinapolken;
Niçin Konstantinopolis yeni isim edindi
Bu sadece Türkleri ilgilendirir, başka kimseyi değil !

The Four Lads'ın yorumu burada
Şarkı yıllar içinde beğenilmiş, zaman zaman farklı gruplar tarafından tekrar söylenmiş:
They Might Be Giants grubunun yorumu benim favorim.
Led Zeppelin de böyle yorumlamış.
Ska Cubano yorumu için buraya,

Peki sadece konserlerdemi söylenmiş? Hayır tabiki !
Looney Tunes çizgifilmlerinde bile özel bir klibi var.

Üstelik sadece Looney tunes'da da değil, Simpons'ların bir bölümünde Bart ve Lisa simpsonlar freni patlamış bir otobüsle limandan ayrılmakta olan bir Türk gemisine düşerler.

Simpson'daki Türk Gemisi
Simpson'daki Türk Gemisi

Çocuklarını takip eden baba Homer ve anne Marge, onların gemide olduğunu fark eder. Türk gemisinin acelesi vardır. Kahramanmaraşa DVD taşımaktadır. :) Çocuklarının gemiye düştüğünü kaptana inandıramayan Homer Simpson deliye döner ve Türk gemisinin kaptanına; "Kıbrıs'ı bölen aptallar, çocuklarımı geri verin" diye bağırır. Bu sözlere çok kızan Türk Kaptan: "Sadece bu söz yüzünden, ben de çocuklarınızı alıkoyuyorum." der. Olay Marge tarafından 1 bagaj dolusu hazır çorba vermesi karşılığı çözülmesinden sonra aile kaptanla güvertede yemek yerken, fonda ise "İstanbul" Not Constantinople adlı şarkı duyulurken bu arada Bart Türk tayfalarla futbol oynamakta, Homer ve Marge kaptanla beraber rakı içip dansöz oynatmaktadırlar.

Şarkı o kadar popüler ki, 2003 yılı filmi Mona Lisa Smile (Mona Liza gülüşü) filminde ve
Muppet Show'un Pierce Brosnan'ı misafir ettiği bölümde de çalınmış.

Halkımızın çoğunluğu, bu şehrin adı artık İstanbul, Konstantinapol değil deyip, Konstantinapol isminden bi o kadar irkiliyor olsa da,
bu durumun trajikomik yanı da, İstanbul sözcüğünün de Yunanca dan gelmiş olması.

Spacer
Spacer
 | 33 yorum var 
 | 09 Haziran 2008 13:00 

Yorumlar

led zeppelin için verilen adres bir montajdan öte birşey değil :) tmbg yorumu yine o.

gameover  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 13:13

hoş bi derleme olucakken gereksiz yorumlarınız bildiriyi taraflı kılmış gibi bi izlenim yaratıyor. tarihte bu tarz değişiklikler daima olmuş ve saygı duyulmuştur. hangi fethedilen ülkede şehirler eski adıyla anılmıştır? bizans zamanında şehir isimleri daima kulağıma daha estetik gelmiş olsa da onları kullanmanın akıl alır bi yanı olmaz. alfabenizde bile olmayan harflerin telaffuzunu hangi şehire uyarlayabilirsinizki?

xmenac  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 13:31

İstanbul 1453 yılında Fatih Sultan Mehmet tarafından alındığında, Hıristiyan dünyasına yönelik ciddi bir analiz içerin 16. yüzyıl başlarında yaşamış olan Kastamonulu Latifi'nin 'Risale-i evsaf-ı İstanbul' isimli kitabı aklıma gelen ilk eser oldu:) Kitapta constantinople ve sonrası İstanbul'da hristiyanlar analizi yer alır, gibi... Evet Müslüman Türkler Kostantiniyye'yi kullanmışlardır fakat fetihten önce buraya böyle denirdi. Fetih sonrasında ise Rum'ların Başkent Şehir manasına gelen 'E Stin Polis'ten esinlenerek Müslüman Türkler şehre İstanbul ismini vermiştir! Bazıları constantinople demeye devam etmiş ve kullanmış olabilirler... Bugünde olduğu gibi!

sevildi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 13:42

islam kaynaklarında ise bildiğim kadarıyla İstanbul'un, islamboldan geldiği yönündedir...

sevildi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 13:47

etikete bakıyorum, yazının başlığına bakıyorum ama yinede yazının ana teması nedir. ne anlatmaya çalışıyor anlayamıyorum.

tamam istanbul not constantinople diye güzel bir şarkı vardır. ama oradan birden simpsonlardaki türk gemicilere gelmiş olay.

bu constantinople - istanbul rahatsızlığın nedenide çok normal sen bejing'e de pekin dersen çinliler kızar bu çok normaldir.

Halkımızın çoğunluğu, bu şehrin adı artık İstanbul, Konstantinapol değil deyip, Konstantinapol isminden bi o kadar irkiliyor olsa da,
bu durumun trajikomik yanı da, İstanbul sözcüğünün de Yunanca dan gelmiş olması.

eeeee, yani.. anafikir ne? :)

uykusuz kutup ayisi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 13:58
islam kaynaklarında ise bildiğim kadarıyla İstanbul'un, islamboldan geldiği yönündedir...

bu kuran'da yazıyor deme oturduğum sandelyeden düşerim şimdi!

uykusuz kutup ayisi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 13:59

yazının ana konusu başında da belirtildiği üzere yabancılar & türkiye / istanbul ilişkisi olabilir mi? okununca da gayet anlaşılıyor gibi ama.

gameover  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:01

valla :) yine, eee ne oluyor yani? diyecem ama gerçekten dalga geçmek için değil.

uykusuz kutup ayisi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:06
bu kuran'da yazıyor deme oturduğum sandelyeden düşerim şimdi!

Kuranda yazmıyor fakat islam peygamberi Hz. Muhammed'in istanbul ya da o dönemdeki adı ile konstantinapol şehrini alacak kişiyle alakalı övgüleri olduğu rivayet edilir.
"İstanbul mutlak fethedilecektir. Onu fetheden komutan ne güzel komutandır. Onu fetheden asker ne güzel askerdir." yaklaşık bu şekilde olduğunu sanıyorum
iSuat  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:15
bu kuran'da yazıyor deme oturduğum sandelyeden düşerim şimdi!

yazdıkların şahsi saplantılarından müteşekkil gereksiz laf olsun kalabalığı olmuş arkadaşım. islam ve hristiyanlık perspektifinden bir başkent kritiği var ortada... varsa senin bildiklerin yada bizim bilmediklerimiz, usulünce çıkar kaynağını da belirterek sunarsın...

sevildi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:22

isuat tarihte birçok önderin ve önemli kişinin istanbul'un ele geçirilmesi yada bulunduğu konumun önemi hakkında birçok sözü olmuştur.

napolyonun'da buna benzer bir sözü vardı.

sevildi

islam ve hristiyanlık perspektifinden bir başkent kritiği var ortada...

afedersin ben görememişim o kritiği!

uykusuz kutup ayisi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:29

Bence bu konu, Türk Milleti'nin takıntısından çok, Yunan Milleti'nin "konstantinopolis" takıntısıyla alakalı. Bizim şehir isimleriyle bir derdimiz olsaydı, Osmanlı fethettiğinde değiştirirdi zaten hepsinin adını. Yalnız looney tunes'un klibinde İstanbul diye çizilmiş görüntüler, batı'nın aklındaki "Arap" imajımızın ne kadar sağlam olduğunu kanıtlar nitelikte...

antepian  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:34

they might be giants'ın klibini arşivlemiştim, Türkiyeden çok bir çöl ülkesi gibi çizmişlerdi.
Istanbul, Constantinople değilse, thesellanoki de selanik değil, Munchen de münih değil diyebiliriz.

Ayrıca istanbul'un köken aldığı adlardan birinin stinpoli olduğu da iddia edilir.

BaRY  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:37

ya antepli geçenlerde bir çinliyle konuşurken, bana arapça bildiğini istersen arapça konuşabileceğimizi söyledi. ben de hayırdır ne alaka diyince, ya siz arapça konuşmuyor musunuz dedi. al sana türk imajı.

Gwain  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:38

http://www.byzantium1200.com/

Bizans'ın özlemiyle yanıp tutuşanlar var... Kültür kenti muhabbetinin esas amacı da budur bana göre.

Selch  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:48

istanbul kelimesinin islambol dan geldiği yanlış bir yakıştırmadan ibarettir.
evet osmanlı devleti, araplar, farslar bu şehre her zaman kostatiniyye demişlerdir. Hatta eski paraların üzerinde bile "Kostantiniyye de basılmıştır" yazar.

Bu sebeple kostantiniyye denmesi yanlış değildir, bu cumhuriyetin isim değiştirme kompleksinin ürünüdür. Anadoludaki köylerin çoğunun ismi bu şekilde değişmiştir. Hatta bir kısım illerin bile (Hakkari = Çölemerik gibi) ismi değiştirilmiştir.

Bence böyle bir komplekse kapılmak yersizdir. Sonuçta

"evet kostantiniyye ama bizim kostantiniyye ne habeeer"

denilebilr.

ikuzgun  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:51

Ayrıca o meşhur hadiste de:
"Le tüftehallennel kostantiniyyete"
şeklinde geçer.

ikuzgun  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:53

hafif.org ne güne duruyor anlamıyorum.

hedecan  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:54

@gwain Adamın birisi tarih sahnesine çıkıp, yazılmış tüm senaryoları değiştirip, herşeyi lehimize çevirmeseydi, kimbilir belki de Çinli doğru söylemiş olurdu, biz de burada İstanbul'un adından çok bizim mi değil mi tartışması yapıyor olurduk. Fatih'in 100.000 asker ile şehri almasını gözleri yaşararak anlatırlar da, 1. dünya savaşı'nın tüm galip devletlerinin ordularını ve donanmalarını tek kurşun atmadan şehirden çıkaran adamı, neredeyse düşmanları sayarlar. Bunu söylediğime belki de pişman edecekler ama olsun çünkü Konstantinopolis , Fatih Sultan Mehmet aldıktan sonra değil, Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra, 1930 yılında İstanbul olmuştur.

antepian  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 14:56

istanbul nedir ya? uyduruk isimlerle Türkiye'nin her yerinde bi sürü tuhaf isimli yer yaratıldı. (Satılmışköy, Afyon, Dereyanı v.s) İstanbul'unda aynı ölçekte garip bi isim olduğunu düşünüyorum. Konstantinopol en azından bir orjinallik arzediyor. Konstatin'in şehri gibi bir anlamı var. En azından Fatih'li bir alternatif olabilirdi. Sultan Mehmet'e atıfta bulunulurdu. Onu da anlardık.

Bizans'a sevdası olanlar var

diyen arkadaşlar da bir an önce dünyamıza dönsünler. Bırakın artık memleket elden gidiyor ajitasyonunu kimse yemiyor...

| credo quia absurdum est! | ghtalas.com
ghtalas  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 15:01

@ikuzgun

evet osmanlı devleti, araplar, farslar bu şehre her zaman kostatiniyye demişlerdir. Hatta eski paraların üzerinde bile "Kostantiniyye de basılmıştır" yazar.

Bu sebeple kostantiniyye denmesi yanlış değildir, bu cumhuriyetin isim değiştirme kompleksinin ürünüdür. Anadoludaki köylerin çoğunun ismi bu şekilde değişmiştir. Hatta bir kısım illerin bile (Hakkari = Çölemerik gibi) ismi değiştirilmiştir.

sözlüğe sordum çölemerik kürtçe sahipsiz yeşillik anlamına gelir dedi. kürtçe bilen biri çıkar belki... bu tür isimlerin konulması neden kompleks olsun ki ? bir çok şehrin çift ismide vardır. kendi kültürüne ait isim koyabilirsin...

uykusuz kutup ayisi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 15:01

Daha önceki yazımda da bahsettiğim üzere,
Türkiye ve Türkler'in konu edildiği durumları paylaşmaya devam ettim. İlk paylaştığım konu oyunlardı, bu seferki yazımda da :
İstanbul-Konstantinapol ismi tartışmalarına yabancıların bir şarkıda yapmış olduğu yorumunu paylaşmak ve bu şarkıya nerelerde denk gelebiliriz şeklinde konuyu örneklemek istedim.
Sonuçta Türkiye ile alakalı bir konu, kimisinin ilgisini çeker kimisinin çekmez bilemem :)
Yazım hakikaten çok taraflımı bilemiyorum. Herkese öylemi hissettirdim?
Sonuçta herkes İstanbul ismi şurdan geldi burdan geldi diyor ama kesin bir kaynak yok heryerde çeşitli isimler görüyoruz. Ben de okuduğum kaynaklara göre İstanbul'un direk İslambol'dan gelebilme olasılığını çok az buluyorum. Hz. Muhammed (SAV.) 'de İstanbul'un fethinden önce heralde Konstantiniyye diye hitap etmiştir olsa olsa. Nerden biliyorsunuz ki İstanbul dediğini ? Neyse kimseye lafım yok burdan. Okuyan ve yorumlayan herkese teşekkürler.

bozooo  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 15:04
istanbul nedir ya? uyduruk isimlerle Türkiye'nin her yerinde bi sürü tuhaf isimli yer yaratıldı. (Satılmışköy, Afyon, Dereyanı v.s) İstanbul'unda aynı ölçekte garip bi isim olduğunu düşünüyorum. Konstantinopol en azından bir orjinallik arzediyor. Konstatin'in şehri gibi bir anlamı var. En azından Fatih'li bir alternatif olabilirdi. Sultan Mehmet'e atıfta bulunulurdu. Onu da anlardık.
Ayrıca o meşhur hadiste de:
"Le tüftehallennel kostantiniyyete"
şeklinde geçer.

alın işte beklediğim yobaz tayfası geldi. buyrun buradan yakın...

uykusuz kutup ayisi  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 15:11

yobazlikla ne alakasi var simdi bunun?

irfân gönül almaktır, seferin bitmeden
ramazanoglu  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 16:55

konstantiniyye, konstantinople.. en guzeli istanbul gibi geliyor bana . kimilerine gore ingilizce, ispanyolca, fransizca, kimisine gore latince, yunan dili guzel gelir kulaga.

baskalarina da bizim dilimiz hos geliyor.

enemy  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 19:47

bilmiyorum, farkında mısınız ama şu batının türkleri, arap daha doğrusu suudilerin giydiği giysilerde göstermelerinden, çoğu kişi çok fazla rahatsız oluyor. dışardan bakabilseler arap,fars ve türk kültürlerinin nasıl iç içe girdiğini, nasıl benzediğini görebilecekler ama istanbulda yada falanca şehrin merkezinde yaşayıp barda 2-3 içki yuvarlayınca batılıyız biz tribine girip araplara benzetilince küfür gibi algılıyorlar. zaten tarih derslerinde de arabı, farsı filancayı falancayı tüm dünyayı düşman, hain ilan eden bir zihniyetin bakış açısıyla yetiştirilen insanların dünyaya bu şekilde bakmaları normal. farsileri de sen araplara benzetiyorsun, onlarda sana kızıyorlar(iran-ırak savaşından dolayı). yani bunlar gereksiz, akıl dışı ,ırkçı çıkışlar aslında.

dexan  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 20:39
alın işte beklediğim yobaz tayfası geldi. buyrun buradan yakın...

uykusuz kutup ayısı.. uykusuz musun sen cidden. oradan yobazlığı nasıl çıkardın.

| credo quia absurdum est! | ghtalas.com
ghtalas  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 22:08

neden osuruktan nem kapar bazıları çok merak ediyorsaniz gidin tarih araştırması yapın bazı cins heriflerde birilerini etiketlemekte üstüne yok.acaba kendini nasıl tanımlıyorlar vatansever mi birileri dinden bahsettimi hemen yobaz etiketini yapıştırır dedim ya acaba kendisini ne olarak tanımlar.boşverin isimleri sonuçta ha istanbul olmuş ne olacak hani bir isimlemi avrupayı fethedecez değilmi örümcek kafalı beyninize biraz olsun simgeleri değil bilgiyi sokun.

neguvon  |  (0 puan) 09 Haziran 2008 22:17

Bir dilci olarak bu konuda yazı yazmıştım;

http://www.erkanhirik.com.tr/2008/06/02/istanbul-mu-konstantinapol-mu/

LeGaL  |  (0 puan) 10 Haziran 2008 02:50

nitekim istanbul da, osmanlı'nın "resmi" yazışmalarında kullanılmış, genelde üst düzey bürokratların kullandığı bir isim. ama istanbul kelimesi, halk içinde fazla yer edinememiş o dönemde. daha çok konstantiniye'yi kullanmışlar.

yani ikisi de yanlış değil. ikisi de yeni değil. takmayın o kadar kafanıza =P

Ractamainus  |  (0 puan) 10 Haziran 2008 09:29

seviLdi, katıLıyorum fikirLerine arkadaşım.

www.mnoktahan.tr.gg
MaNiaCC  |  (0 puan) 12 Haziran 2008 15:41

@dexan; ben bir türk olarak araplara benzetilmek istemiyorum, sadece araplara değil ingilizlere, fransızlara eya bilimum milletlere benzetilmek de istemiyorum. ya çok mu zor allahaşkına kendi öz kimliğimizi illa birilerininmiş gibi göstermekten vazgeçmek?? çok mu zor hepimizin inandığı islamın gerekleridir diye saçma sapan arap geleneklerini yaşatmaya çalışmaktan vazgeçmek??

Gwain  |  (0 puan) 13 Haziran 2008 04:20

zor tabi arkadaşım, adama anlatamıyorsun... burda 3-5 kişi anlaşamıyoruz, milyonlarsa birbirine giriyor...

Selch  |  (0 puan) 13 Haziran 2008 10:45

üye olunpillinetwork sitelerine yorum ekleyebilmek ve daha fazlası için, üye olun ya da giriş yapın.

Bu Yazıyı Tutanlar

Beğendiğiniz bir yazıya "tuttum" demek için başlığın yanındaki yıldıza tıklayabilirsiniz.

Bu yazıyı rapor et. Kural dışı içeriğe rastladığınızda editörlerimize rapor ederek müdahale edilmesini sağlayabilirsiniz. (Hangi durumlarda rapor edebilirim?)
bildirgec.org bölümleri
pillinetwork hesabınızla giriş yapın.

son yorumlar

bildirgecinfo

bildirgec.org içeriği kullanıcıları tarafından üretilen kolektif bir blogdur.

network siteleri

RSS Dosyası
pillikutu