Bazı insanlar pazarlık etmekten çekinirler. Avrupa’da veya Amerika’da yaşıyor olsak bu anlaşılır bir şeydir. Fakat Türkiye gibi bir ülkede fiyatı sabit olan yerler (market, elektronik mağaza vb.) dışında pazarlık şansını denemek şarttır. (Örneğin Fas’ta bir tişörtü pazarlıkla üçte bir daha ucuza almıştım zamanında. Çünkü Fas esnafının alışkın olduğu bir yol). Fas gezi rehberinde “pazarlık etmeye ürünün yarı fiyatından başlayın!” diye bir uyarı bile vardı. Ayrıca pazarlık etmek sosyal ilişkileri ve ikna kabiliyetini de geliştiren bir şeydir. Şimdi gelelim pazarlık etmenin inceliklerine...
- Her zaman indirimi sorun. Bunda çekinecek bir şey yok, hiç bir satıcıyı da rahatsız etmez. Eğer zaten satan kişi indirim yapmayacaksa tavrını belli eder. Bu durumda ısrar etmenin bir anlamı yoktur. Ama şansınızı deneyin.
- Önce alışveriş yapacağınız çevreyi ve fiyatları öğrenin. Ürünün hangi dükkânda ne kadara satıldığını araştırın. İlk defa alacağınız veya bilmediğiniz bir ürünse kafanızda fiyat biçmeye çalışın. Üretim yöntemlerini, malzemesini vs. düşünün.
- Sakin olun. Pazarlık tartışması bazen ateşli olabilir. İyi pazarlıkçılar bu durumlarda sakin ve özgüvenli olurlar. Ancak bu şekilde pazarlığı kazanma şansınızı yükseltebilirsiniz.
- Eğlenin. Pazarlık yapmak genelde eğlencelidir. Eğer fiyat teklifinizi güler yüzle esprili bir şekilde yaparsanız indirim yaptırma olasılığınız artar. Satıcı güler yüzlü tavrınıza olumlu bir karşılık verecektir. Tatlı dil, yılanı...
- Vazgeçmekten korkmayın. Eğer satıcı istediğiniz fiyata inmiyorsa ve acil almanız gereken bir ürün değilse satın almaktan vazgeçme blöfünü oynayabilirsiniz. Tutar veya tutmaz fakat son koz olarak denenebilir. Tam giderken arkanızdan satıcı bağırabilir “tamam gel istediğin fiyata olsun” diye. Eğer bunu duyarsanız zaferin tadını çıkarabilirsiniz.
- Get Rich Slowly: How to Haggle
- MetaFilter: How low can you go?
- REI: Travel Expert Advice: Bargaining
- Reader's Digest: Haggle Like a Pro: 5 Lines That Work
- New York Magazine: Tips on How to Haggle
- Beijing Travel Tips: Bargaining
- Wikitravel: How to Haggle.
- merhum
- 33 yorum var
- 08 Mayıs 2008 17:31
« önceki yazı nod32'yi güncellemek |
sonraki yazı » ışık hızı deneyinde bir gerçek |
Yorumlar
Bunun yolunu da bildirgeç'ten mi öğreneceğiz? Herkes pazarlık yapamaz...
| heykell | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 17:38 |
şurdaki resim tamda bu konu için..
ayrıca fas ile ilgili bilgileri türkiye içinde kullanmakta bir zarar görmüyorum.. adam 30 diyor,sen 10 diyorsun, o hayır anca 15 olur diyor ( hani 30 du? ).. böyle devam eder ve gider..
| pisho | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 17:43 |
bazı toplumlarda pazarlık ve bahşiş pek hoş karşılanmaz...mesela japonya da bir taksiciye bahşiş veren bir yabancının feci fırçalandığını okumuştum biryerlerde.
avrupa'ya alışverişe giden türk'lerin esnafla pazarlık yapmaya kalkınca dükkandan kovulma hikayelerini de çok dinledim...
almanya da esnafla pazarlık yapmayı yasaklayan pek eski bir kanun varmış (hafızam beni yanılmıyorsa) bir ara kaldırmaya kalkmışlardı da, ortadoğulular gibi mi olacağız v.s diye pek tartışılmıştı...
aslında mantıken düşününce pazarlık dürüstlük kavramı üzerine kurulu olmayan bir şey...
| gaykedi | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 17:56 |
Hem pazarlık sünnettir diye duydum hem de pazarlık sebebiyle herkese farklı fiyata mal satmak haramdır bana göre, kul hakkı işin içine girer. Anlayamadım bu işi.
| arandur | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 18:59 |
dürüstlük açısından aynı fikirdeyim ama malesef böyle bir ülkede yaşıyoruz. buna da "şark kurnazlığı" deniyor kısaca.
| merhum | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 19:26 |
geçen hafta bir domain için 500 ytl çekti, ilk pazarlık sonucu 250 ytl, ikinci pazarlık sonucu 25 YTL'ye aldım =)
| mTuran | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 19:28 |
gaykedi:"aslında mantıken düşününce pazarlık dürüstlük kavramı üzerine kurulu olmayan bir şey..."
katılıyorum
| darkhorn | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 20:08 |
ben pek pazarlık yapamam. eğer fiyat fazla gelirse "çok pahalı" gibi bir söz söyleyip ağır ağır uzaklaşırım. eğer o fiyat o mal için gerçekten makul bir fiyat ise zaten satıcı güle güle der ama fiyat biraz fazla uçuksa satıcı "gel abi yaparız bir şey" ya da biraz kibar ve zeki ise "siz ne kadarlık bir şey düşünüyordunuz efendim" der. o vakit geri dönmeniz gereken vakittir. ikinci cümleyi kuranlara sakın bir fiyat vermeyin. sadece "daha ucuz olsaydı alabilirdim" gibi bir şey söyleyin. çünkü bazen düşündüğünüz fiyatın da altına düşebiliyorlar.
bir gün sanırım aynen üstte bahsettiğim yöntemle fiyatı 30-35 ytl'lerden 4-5 ytl'ye düşürdüm. tek söylediğim şey ise "pahalı geldi" idi. sonra "sen adamla dalga mı geçiyorsun" dedim ve yine bir şey almadan çıktım. yani 3-5 ytl inse eyvallah.
| mentor | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 21:10 |
Bazı insanlar pazarlık etmekten çekinirler. Avrupa’da veya Amerika’da yaşıyor olsak bu anlaşılır bir şeydir.
niye amerika'da yaşıyorsak bu anlaşılır bir şeydir? bunu anlamadım doğrusu...
amerika'da pazarlığın dibine bile vurulur! amerika' da pazarlık yapmadan birşey almayın. benden söylemesi.
| chattagush | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 21:27 |
Kayseriliye sormuşlar:
- 2 kere 2 kaç eder ?
- Alırken mi satarken mi ?
demiş...
| beder | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 21:53 |
Pazarlık üzerine dehşet komik şeyler yaşadığım için geri adım duruyorum:)bence hoş birşey abartmamak suretiyle...şu sünnet olayına gelince biriyle pazarlık ederken bir anda ya abi dedim pazarlık sünnettir deyince kapak formatında lafı geçirdi hakkını vermekte farzdır:)
| hubarusan | |
|
|
(0 puan) |
|
| 08 Mayıs 2008 21:57 |
Araplarla tanışmadan önce Avrupa'da romen rakamları kullanılırdı biliyorsunuz size komik bir olay anlatmak istiyorum. Matematik daha zor hesaplandığından o zamanki tüccarlar da alıcılarda elleriyle hesaplarmış.
Elbetteki kurnaz olanlar sizin el hareketlerinizi izler ve daha ne kadar payınız olduğunu anlarmış.
Bunun üzerine pazarlıklarda el cepte hesap dönemi başlamış. Yani karşıdakinin göremeyeceği bir yerde parmaklarla sayılıyormuş.
Bu komik olay bildiğimiz Cebirin öğrenilmesi ile sona ermiş.
Ayrıca bu kadar güzel bir konu yazılır da arkadaş günümüzün pazarlığı olan açık arttırma sitesi e-bay' de incelenmez mi :)
| Gunesin Tam icinde | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 00:18 |
sattığım malın fiyatını ben bilirim ve ben belirlerim pazarlık yapmaya çalışan insanlardan hiç hoşlanmam bu yüzden parasıyla bile mal vermediğim olmuştur ikinciye sırf bu ezikliğini yenmek için yine benden gelip almıştır ve sürekli müşterim olmuştur. gidin dedenizden kalma pazarlık yöntemleriyle iphone alın
| rebird | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 00:46 |
benden de bir trick: alışverişe giderken 2 kişi gidin. bir kişi iyi polisi, diğeri kötü polisi oynasın. esnafların karşı koyamadıkları en büyük strateji budur. yazıda bu taktiği göremeyince şaşırdım doğrusu =) ankara'da ulus'ta, amerikan pazarında, maltepe pazarında, ülkealanda bu taktiği gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz.
| ndb | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 00:49 |
Evet alışveriş'e iki kişi gitmek gerçekten çok fark ediyor. Geçen yıl bir ayakkabı alırken birebir yaşamışımdır çokta eğlenmişimdir :
-satıcı: 150 Ytl son
-kişi1: abi 130 diyo ne diyosun
-kişi2: nee 110 mu
-satıcı: abi naaptınız hadi 120 olsun
-kişi1: abi 100 çok para vermem
-kişi2: bak abi 80 e indirdi al artık
-satıcı: tamam 90 olsun. daha fazlada uzatmayın
-kişi1: 70 se alıyoruz sen ne diyosun
-kişi2: tamam abinin dediği gibi 60 son
...sonuç olarak ayakkabı 55 YTL'ye satın alınmıştır. İşin komik tarafı bu oyundan snra satıcı abininde sinirlerimi bozuldu yoksa hoşunamı gitti bayaa bi gülmüştü adam pazarlık sırasında :) sanırım sinirleri bozuldu adamın
| Nodtveidt | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 07:20 |
geçmiş olsun: pazarlığın mazide kaldığını söyleyebilirim; A.B. uyum süreci onunda içine etti. küçük esnafı öldürdünüz. Carrefour ile'mi pazarlık edeceksiniz. yoksa Media Markt lamı? Pazarlık etmeye kalkın bakalım, nasıl bir tepkiyle karşılaşırsınız ?görün! denemesi bedava!
| nussman | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 08:08 |
benim bildiğim ticaret sünnettir.. pazarlık etmek ise ticaretin içersinde varolan birşeydir.. kapitalizmin getirdiği saçmalığı sahiplenme güdüsü ile yazanları anlamak istemiyorum.. dürüstlük pazarlık etmemek ise git te kurbanlık alacağın vakit pazarlık etme, görelim seni.. kültürünü hor görenlerin hali ne yaman
| pisho | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 08:28 |
bu konuda dini referans verilecekse vergi vermek en büyük farzdır. "ticarette dürüst olunuz" kararı size bir şey hatırlatıyor mu?
vergini verme, tipine göre fiyat çek, mal benim fiyatını ben belirlerim de. var mı başka bir arzun?
dinlere de, ekonomik sistemlere de, ahlak felsefesine göre de ticaret "hakkaniyet" esasına dayanır. alış veriş karşılıklı bir ilişkidir ve temelinde güven olmalıdır. serbest piyasa demek "fiyatı kafama göre belirlerim demek" değildir.
mal satmaya değil de adam aldatmaya çıkan esnaf uzun vadede zarar eder. ülkemiz geliştiği, dolayısıyla pazarda devamlı yeni alıcılar türediği için uzunca bir süre adam kazıklayarak devam edilebilir, doğrudur lakin bu yapılan ahlaksızlığı gizlemez. "e piyasa böyle ben ne yapayım" geçerli bir önerme değildir, sen kendinden sorumlusun. büyük oranda indirim yapan ben seni aldatmayı normal karşılıyorum, yeseydin seni kazıklayacaktım demektedir. ticareti oyun olarak görenler devam etsinler, ben ciddiye alıyor , kimseyi yolunacak kaz olarak enayi görmüyor, indirimi abartandan da mal almıyorum.
son söz: adam olmak hem farz hem sünnettir...
saygılarımla
mat
:)
| nicoteen | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 10:17 |
Başka yeri bilemem ama Kayseri'de pazarlığa kimse engel olamaz. Süper marketlerde bile pazarlık yapılıyor (Tabi bilene)
Marketin ürün sorumlusu mu ne deniyor bir görevlisi var, mağazadaki görevlilerin amiri. Televizyon, giysi vs. alıyorsanız ya da herhangi bir şeyden fazla alıyorsanız o amiri bulun edin pazarlığınızı. :)
Not: Bu dediğim Kayseri'de işe yarıyor. Başka yerlerde oluşabilecek sorunlardan Fikirsel ve bildirgec.org sorumlu değildir. :P
| Fikirsel | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 10:25 |
bundan birkaç yıl önce bodrum çarşısında bir avrupalı turistin beğendiği ayakkabı için pazarlık yapmaktan inanılmaz utandığını, bize dert yandığını hatırlıyorum. alacağı ayakkabının fiyatı 50 lirayken verebileceği rakam 40 liraydı. bense 30 lira teklif etmesini önermiştim. gel gelelim o kadar utanıyordu ki işte o zaman anladım bazı şeylerin farkını. özetle pazarlık iyi birşey olsa avrupalı yapardı di mi ama?
| hikikomori | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 11:00 |
Avrupalı ya da Amerikalı, herşeyin iyisini veya doğrusunu yapar diye bir şey yokki. Pazarlık yapmak, gelenek gibi bir şeydir bir nevi. Herkes yapacak diye bir kural yok ama yapanlara da bu işin utanılacak bir yanı varmış gibi göstermeye çalışmak anlamsız.
Örnekteki gibi para yetmeyebilir ve indirim olup olmayacağını sorarsın. Uzak bir yerlerde aynı ürünü daha ucuza görmüşsündür ama alamamışsındır. Şimdi bulduğun yerde fiyat biraz fazladır ve yine indirim istersin. İnsan daha önce fiyatını hiç bir yerde görmediği bir ürünün bile etiket fiyatına değip değmeyeceğine dair kabaca tahmin yürütebilir. Satıcı çok abartılı fiyatlar koyarsa zaten satamaz ve piyasadan silinir. Dürüstlük salvolarına gerek yok yani. 10-20 yıllık bir tüccarında kazıkçı olmadığını tahmin edersiniz.
| positive | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 11:20 |
...Elbetteki kurnaz olanlar sizin el hareketlerinizi izler ve daha ne kadar payınız olduğunu anlarmış.Bunun üzerine pazarlıklarda el cepte hesap dönemi başlamış....
...Bu komik olay bildiğimiz Cebirin öğrenilmesi ile sona ermiş...
Fonetik olarak "el cepte" cebire ya da algebraya yakın dursa da, kelime aslında cebirin imlasız hali olan cbr'in eşkökenlisidir. Bu kelimede zorlama anlamına geliyor.
Zaten konuyla alakalı ilk kitabın başlığını çevirirsek: "Hisab al-Jabr wa-l-Muqabala" " ısrar ve kabülün hesabı"(El Harizmi) olduğunu görürüz.
| kapuska | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 11:41 |
@kapuska, çok güzel bir açıklama olmuş. Uzun bir süre önce okuduğum bu başlıkları hatırlayamamıştım. Teşekkür ederim.
| Gunesin Tam icinde | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 12:05 |
çıkıp giderken arkadan kendini çağırtmak babamın fiks taktiğidir.
| mnc | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 13:29 |
pazarlığın kötü tarafı neki bir esnaf olarak anlayamadım, muhabbetin giriş noktasıdır gırgır şamata yapılır
pazarlıksız ;
- abi bu kaç lira
- 300 ytl abisi
- hmm pahalıymış kolay gelsin.
- abi bu kaç lira
- 300 ytl
- bunda birşeyler yaparsın dimi bize
- yaparız paket mi olsun poşet mi :) vb. bir sürü muhabbet şekli türetebilir.
amerikalı veya avrupalının yaptığı herşey güzel
| atompilli | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 15:58 |
avustralyadaki kuzenim ile muhabbet esnasında öğrendiğim bir kaç şeyi yazayım. gidip görenler varsa onlarında ekleme yapacaklarına eminim.
-işe girecekleri zaman gidip patronla maaş için pazarlık yapıyorlarmış (ne kopardınız kar hesabı- maaşlar haftalık)
-gsm tarifesi için bile gidip bayide pazarlık yapıyorlarmış.
kayserililer avustralyaya gitse hiç yabancılık çekmezler sanırım:)
| agurbuz | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 18:40 |
İslamda zaten bu konular açıktır. Bazı arkadaşların dediği gibi verginide tam vereceksin, pazarlığınıda yapacaksın, dürüstlükten şaşmayacaksın. Sonuçta korsan yazılım kullanmak bile islamda çok büyük bir kul hakkına giriyor.. Ama dünyada hangi millet uyuyor??? Birde şu yanlışa karşıyım. İslam'la ilgili bir şey söylendiği zaman arapları örnek gösterme geleneği. Sonuçta islam dini kimsenin etkisi altında değildir. Arapların islamı tam anlamıyla yaşadığını sanıyorsanız yanılıyorsunuz. İslam'ı birey yaşar millet değil. İslamda her birey kendi topraklarında özgürce kendi dinini yaşayabilir. Bu osmanlıda da vardı. Sizinki artık bilinçaltı. Eğer araplar entarilerle değilde ceket gravat ile dolaşsaydı sanıyorum türkiye ilk akla gelirdi.
| KIFO | |
|
|
(0 puan) |
|
| 09 Mayıs 2008 19:02 |
kravat olacak o Sevgili kifo
| mnc | |
|
|
(0 puan) |
|
| 10 Mayıs 2008 12:00 |
