Tam o sırada, başka bir pillinetwork sitesi olan 10marifet.org'da: "Hayat Ağacı"

ubuntu logo
ubuntu
Ubuntu 8.10 beta sürümü yayınlandı. Kısa zamanda çok yol kat eden ubuntu'da artık korkulu rüyamız haline gelen komutları neredeyse hiç kullanmamıza gerek yok, windows dizinlerinize otomatik erişim sağlanıyor, donanım sürücülerimizi sorunsuz şekilde tanıyor ve artık konuk hesabı da var vs.
Ubuntu 8.04 den beri yapılan yeniliklerin listesini şuradan görebilirsiniz.

Ubuntu hakkında birkaç şey:

  • Ubuntu cdleri ile kurulum yapmadan iÅŸletim sistemini çalıştırabilirsiniz. Hatta, sistemi kurarken siz internette sörf yaparsınız.
  • ubuntuyu denemek istiyorsanız cd'si ile windows ortamında ubuntuyu bir program kurar gibi kurup, daha sonra program ekle-kaldır menüsünden ubuntuyu bir program gibi kaldırabilirsiniz.
  • ubuntu bilgisayarınızda birkaç gb yer kaplar ve bunun içine office, video, müzik, mesajlaÅŸma, resim düzenleme yazılımları ve irili ufaklı birçok oyun vardır.
  • ubuntu çok hızlı, sade, hoÅŸ görünümlü ve kiÅŸiselleÅŸtirilebilir bir masaüstü ortamı sunar.
  • ve ubuntu açık kaynak kodlu ücretsiz bir iÅŸletim sistemidir.

ekran görüntüleri
ubuntu 8.10 beta indirme linki
bu yazıyı ubuntu 8.10 alfa6 (artık beta1) de yazdığımı da belirtmek isterim

Spacer
Spacer
 | 25 yorum var 
 | 04 Ekim 2008 14:04 

Yorumlar

hiç birşey umrumda değilde speed touch 3300 usb modemi sorunsuz tanımıcak sa gözümde değeri yok yine. 3 kez kurdum 1 kez modemi tanıta bildim oda ilk kurduğumda idi. he nasıl olduysa diğer iki kurmamda tanımadı yahu.

C A R P E D İ E M F a T e
nohacker  |  (-11 puan) 04 Ekim 2008 14:55

Bu linux'un sorunu değil, senin sorunun. Hangi sistemde donanım driverlarının yüklü geldiği gördün? Linux'la bu konuda yarışacak rakipi yok! Bazı donanım üreticileri destek vermiyorsa, veya driver üretmiyorsa, satın aldığın firmayı ara. Bu kadar acımasızca ve nedediğini bilmez bir karalama olamaz.

Lzerk  |  (17 puan) 04 Ekim 2008 15:20

@Lzerk +1,
yazdıklarına aynen katılıyorum. araştırmadan, sorgulamadan, yargılamadan acımazsızca ve yersiz karalama olmaz, olamaz ve olmamalıdır.

abzı yırzı hanı hababalayt (iyi günlerde görüşelim...) volkantokmak.com
hotwolt  |  (7 puan) 04 Ekim 2008 16:00

Linux'un tanımadığı donanım olamaz' şu anda ben bu yazıyı [ p2 celeron500 ] ile linux bilgisayarla yazıyorum , ve yeterli performansı veriyor 98 tarihli via biosumu bile tanıdı,daha ne olsun . ''nohacker'' arkadaş bütün sorularının cevabı internette vardır, biraz araştırsan cevaplarını bulursun.

çotanak
nussman  |  (5 puan) 04 Ekim 2008 16:11

Linux'u kurduğunuzda ve donanımlarınızı tanımadığında tanımadığı donanımların sahibi firmaların sitelerine sitem içeren bir mail atılır ve bu donanımın linux sürücüleri istenirse ve bunu herkes yaparsa onlarda artık kayıtsız kalamazlar. Böylece yeni donanım kuran biri nasıl yanında gelen cd ile kurulum yaparken neden xp tanımıyor bunu demiyor ise linux içinde bunu demeyecektir.

Ayrıca yazıyı yazan arkadaşta "ekran görüntüleri" diye google aramasına sadece "ubuntu screenshot" yazmışsın enteresan olmuş :D

adeep  |  (4 puan) 04 Ekim 2008 17:20

ubuntu'yu daha yeni kurmuştum. olsun yine kurarım. linux'a laf yok. :)

alemdar mustafa  |  (0 puan) 04 Ekim 2008 17:28

Arkadaşın üstüne yüklenerek linux' u çok güzel sevdiriyorsunuz. Gıpta ettim. Kernel 2.0.x li donemlerde (Sene 1999-2000) dahi VIA 693/694 çipsetli anakartların BIOS ları rahatca okunabilirdi, onu okuma ile cesitlenmis olan donanimlari tanimak hemen cozuluyorsa o zaman hepimiz gecelim linuxa, Windows'ta m5000 veren 3dmark vantage skoru alan ekran kartımız, Cedega altında birden x300000 e çıksın, Mel'un Windowscular skor elde etmek için sıvı azotlar dökerken, biz kartlarımızın üstü amyant gibi tozla kaplı olsa bile pasif soğutmayla rekorlar kıralım, hepimiz mutlu huzurlu olalım, Ya da sürücü bulması eziyet olan multituner görüntü kartlarını şıp diye tanıtalım, süper kamera sistemlerimiz olsun. Hepsi de bedava olsun, Hayat bayram olsun.

Keşke bütün bunlar sadece söylemekle olsa idi...

İster Whistler Microkernel (Windows 2000-XP[Longhorn-Vista]) ister BSD temelli (OSX ) herhangi bir işletim sisteminde bir sürücü kurulumu için paketi defaatle zoraki download etmek ve işin %90 ını terminalden halletmek gibi şeyler yoktur. Şimdi tutup bunu dayatmaya kalkarsanız, bu gibi rakipler varken işiniz zor olur. (Debian'ı da alıştırma ve basitleştirme, anlaşılır hale getirme çabalarından ötürü bu kısımda ayrıca kutluyorum)

http://speedtouch.cvs.sourceforge.net/*checkout*/speedtouch/speedtouch/INSTALL?revision=HEAD

Şurada Debian temelli dagitimlar için yapılan ve gayet basit ayarlamalar ile aşaam aşama USB modeminizin kurulumunu saglayacak driver in dokumantasyonunu ve indirme linkini bulabilirsiniz...

Diyeceksiniz ki, "çözüm arıyorsan google'da ara bulursun" , Google'da arama yapmayı çocuklar bile biliyor, şayet birşey sevdirilecekse, bu çözüm üreterek olur...

AcharadSami  |  (2 puan) 04 Ekim 2008 17:33

bende ubuntu ve pardus kullandım , 3 senedir windowsla beraber bilgisayarımda linux işletim sistemi de yüklü ve linux ü çok seviyorum ama "linux'un tanımadığı donanım olamaz" sözü aşırı iddialı bir laf olmuş.

http://www.gokhanyucel.net
gokhanbaba  |  (6 puan) 04 Ekim 2008 18:28

hayatımda hiç linux kullanmadım ama denemek istiyorum. Linux kullananlar ufak bi özet geçebilir mi benim için. Mesela neleri bilmeliyim komutlar filan varmış sanırım onları ezberlemem mi gerekir ?

Emo katliamına seyirci kalmayın,1 emoda siz öldürün.! www.sizofreniz.biz
yoknickmick  |  (0 puan) 04 Ekim 2008 18:56

Piyasadaki bilgisayarların 90%'ı windows kullanır bundan dolayı donanım yapan şirketler pazar payı için işlerine gelen sisteme driver yazar ve donanımı satarken driverınını yanında verir bundan windowsta driver pek problem problem olmamıştir.MacOS'a gelince, işletim sisteminini belli donanıma göre yazarlar bundan dolayıdır ki maclarde donanım problemlerine tanıdı tanımadı rastlanmaz... Ha bu durumda ubuntuyu falan düsünürsek ,donanımı yapan insanlar donanımın nasıl calıştıgına dair bilgi vermez ya da driverini yazmazsa bunun bireysel iştiraklerle yazılması çok zor olur.Fakat bu kadar zorluklara ragmen ubuntu ya da benzerleri donanımı mı %99 başarı ile tanıyıp çalıştırabiliyorsa bence bu duruma en azından saygı göstermek gerekir diye düşünüyorum.

Ki ben windows kurdugumda 15-16 driver kurmak zorunda kalıyorum ve ubuntuda sadece nvdia driverini indirimi diye soruyor(GUI ile console değil) bende eveti işaretliyorum.Bu karadar ...

Hepsinden geçtim eğer kaza ile büyük oyun şirketleri piyasaya linuxde tam performans ile çalışabilecek oyun sürerse windowsun adını hatırlayacak çok az adam olur bence...

Hepsindende öte ileride internet üzerinden çalışan işletim sistemleri yayılınca donanım tanıma sorunu kalacagına da inanmıyorum ...

Son olarak herkes sevdiğini kullansın :)
Sizin iÅŸletim sisteminiz size benim iÅŸletim sistemim bana :)

iridium  |  (4 puan) 04 Ekim 2008 19:10

sipariş verdim pardustan daha iyi olduğuna inanıyorum ve linux sevdamdan asla vazgeçmiyecem :) çünkü bi yerde karşıma iyi bişey çıkacak :)

hackworm  |  (0 puan) 04 Ekim 2008 19:49

zaten farklı yerlerde de dediğim gibi eğer linux "camiası" gerçekten son kullanıcıların (msn,facebook,hürriyet.com.tr vs.) bu işletim sistemlerini kullanmasını istiyorsa, adobe flash player bile kurmak için konsola düşürmemeli kullanıcısını.Çoğu kimse bunu yazınca işte linux farklı windows gibi değil vs. gibi bahaneler sıralıyor ama bunlar birşeyi değiştirmiyor.İnsanlar rahata alışmış "ileri->ileri" zinciri ile işini halletmek istiyor.Ve aslına linuxun en büyük özelliği olan herşeyin içinde olmasıda bazen problem olabiliyor zira; iki web tarayıcı,3 anlık mesajlaşma,2 office,4 resim gösterici gibi,Microsoftun yaptığı gibi yapın koyun bir tane alternatif isteyenler araştırsın :)

adeep  |  (-1 puan) 05 Ekim 2008 00:56

Linux kullanıcılarını konsoldan kurtaralı çok oldu. En son ne zaman bir şey kurmak için konsola girdiniz ki? Ubuntuda artık Package Manager denen birşey var. Hatta gnome restricted gibi paketi kurduğunuz takdirde bilgisayarınıza tüm decoderlar yükleniyor.

Ubuntu için konuşayım, gördüğüm en şahane distrolardan bir tanesidir. Tek yaşadığım sorun ATI ekran kartı sorunudur ve bu bütün linuxlarda olan bir durumdur ve bunun sorumlusu ATI dir linux distrolari degildir.

Bunun dışında görselliği doruk noktasına ulaşmış bir işletim sistemidir.

Denemekten korkanlar için de wubi ile kurulumu tavsiye ederim.

bonjurkes  |  (2 puan) 05 Ekim 2008 03:51

konsol kullanmayanlar kendisini linux kullanıcısımı sanıyor :) güldürmeyin adamı konsol kullanmayanlar gnome ve kde kullanıcısıdır. kendi kernelini derlemeyen ne bilir linux u linux un ne olduğunu

rebird  |  (-6 puan) 05 Ekim 2008 13:22

@rebird, o konuda haklısın ama linux , kullanıcı dostu olabilmek için konsolu neredeyse komple kaldıracak yakında. Siyah beyaz ekranı bi sistem açılırken görüyoruz bir de sistem kapanırken.

Senin dediğini zamanında az da olsa ben de yaptım fakat açıkcası Gnome kullanıp kolaya kaçmak işime geliyor.

bonjurkes  |  (0 puan) 05 Ekim 2008 13:29

*unix vari sistemlerden konsol kalkamaz mümkün değil herşeyi mouse ile yapmak mümkün değil xorg çöktüğü zaman konsol kullanmaya mecbursun vs kaldıki sistem yönetiminde kullanılan birçok program shell script, bu durumda konsolsuz bir *unix vari sistem düşünülemez macosx kullanıcılarının hiç ihtiyacı olmadığı halde sistemde mükemmel bir konsol var belki son kullanıcıyı konsolla muhattap etmeyecek derecede dağıtımlar gelişebilir ama profesyonel kullanıcı konsolsuz yapamaz. Ayrıca herşeyin bu kadar otomatikleştirilmesi kullanıcıyı tembelleştiriyor bunda 3-5 sene önce linux kullanın bilgisayar hakkında sistemler hakkında ister istemez çok şey öğreniyorsunuz diyebiliyorduk ama şimdi bunu söylemek mümkün değil

rebird  |  (0 puan) 05 Ekim 2008 13:44

rebird biraz ukalaca tavirli takinsa da haksiz degil. eksisozlukte yazarin birisi "donanım tanıma olayı üst sınırda, yahu 2002 yılında alınmış kıytırık usb hoparlör mü dersin, laptopun webcam'i mi dersin, tanımada limit yok. firewire'dan bağlanan sony minidv cam'i tanıyor arkadaş... o derece düşünün." demis. guzel de demis. demek ki driver sorunu abartilacak kadar yok.

su bir gercek ki, ubuntu halen insanlar tarafindan cok iyi bilinmemekte. bunun bir kaniti olarak buraya bakabilirsiniz.

henuz cok iyi bilinmeyen bir isletim sistemi hakkinda, bilmeden, arastirmadan yorumlar yazmak, methiyeler dizmek ne kadar dogru olur tartisilir. ama su bir gercek ki, ubuntu acik kaynak bir isletim sistemi olarak windows'a kafa tutabilen tek isletim sistemi gibi gorunuyor. kullanicisi da hic kucumsenemeyecek kadar cok.

son olarak ekran görüntüleri diyip google da image search veren bildiri sahibine, bildiri girmeden once biraz daha arastirirsa gercek ekran goruntulerine ulasabilecegini, kolaya kacmanin dogru olmadigini, yanlis yonlendirmelere neden olabilecegini soylemek isterim.

8.10 ile degisen yeni ekran goruntuleri icin buraya bakabilirsiniz.

nirvanaya ulaşamadım, not bıraktım.
ryan  |  (1 puan) 05 Ekim 2008 14:57

@ryan

rebird aslında sonuna kadar haklı. Ben windowsla 3.1 zamanındayken tanıştım. 10 yaşındayken komut satırına win yazıp windowsu başlatıyorduk, artık vista çıktı windows açılışta hata verirse oturup kendi kendini tamir ediyor. Nerden nereye. Ama kah windows olsun kah Linux, aralarındaki tek ortak nokta şu, ikisi de kullanıcılara kendini daha çok sevdirebilmek için kompleks yapıdan uzaklaşmaya çalışıyor. Bu ev kullanıcıları için her ne kadar güzel görünse de, eski kullanıcıların hoşuna gitmiyor (misal rebird) bu konuda da sonuna kadar haklı bence.

Bu yazıyı okuduktan sonra heveslenip 8.10 un betasını çektim fakat iso dosyasının md5i farklı olduğu için kurulumda sorun yaşadım. Ekran görüntülerine bakınca iştahım daha da kabardı açıkcası. Ekran görüntüleri için teşekkürler ryan bu arada.

bonjurkes  |  (0 puan) 05 Ekim 2008 15:08

ubuntu yeni sürümlerine şekil vermek için fikirlerinizi doğrudan buradan paylaşabilirsiniz.

@ryan saÄŸol.

ncdlek  |  (2 puan) 05 Ekim 2008 16:24

bende comodore da ögrendim bilgisayar kullanmayı dergilerden gördügümüz sayfalarca kodu yazıp oyun yapmaya çalışırdık bilgisayarıda kapatamazdık çünkü kayıt edecek yer yoktu....
Sonra amiga kullandım oyunlardan ekran görüntüsü almak için bilgisayarı kapatır başka disketle açar ramin içinde kalan resimleri bulup kaydederdik...
Demek istediğim herkes işin en başlarından takip etmek zorunda degil bu gun guiden kullanır yarın bişesi bozulur dur bakalım bunu nasıl tamir ederim die araştırır, daha sonra acaba hiç x ekranını açmadan kontrol edebilirmiyim der....Böyle böyle ilerler...

bundan dolayı yargılamamak ve kullanmaya teşvik etmek gerekir ayrıca teşfik etmemiz yine her yönden linux kullanıcılarına yarar...

iridium  |  (1 puan) 05 Ekim 2008 20:10

Bu adresteki linux versiyonunu(puppy) tavsiye ederim. Ben yayınladım bildirgecte.Çok manyaaaaak bir şey. Pek bilinmeyen bir linux versiyonu. Tesadüfen keşfettim çok mutluyum. Millet gözatın pişman olmayacaksınız. Özellikle linux a yabancı olanlar incelesin.

devrimyilmaz  |  (0 puan) 05 Ekim 2008 23:31

Konsol, özellikle grafik arayüzde sorun oldugunda hatta kurtarma yapılması gerektiği yerlerde kullanılması gerekiyor, Ki Microsoft sistemlerinde bile kimi zaman komut satırına düşerek işler yapmak gerekebiliyor (IBM RAID plex ini baştan kurmak, EFS keylerini daha dogru şekilde almak, Sertifika ve kişisel bilgi kopyalarını taşımak, hash üstüne hash şeklinde çifte şifreleme yapmak, extra güvenlik sağlamak gibi)

Ya da Sistem Yöneticileri Windows üzerinde bile kurulumlarımızı otomatiğe bağlamak için msiexec üzerinde upuzun parametreler girebiliyorlar. Ama en kompleks deployment komutu bile, bir beryl kurulumu kadar uzun sürmez. Tek bir komut ile çoğu iş halledilir.

Ama bir kullanıcıya kurulum seçenekleri sorulacakken, tutup farklı bir volume üzerine kurulum yapmasını saglamak için konsola mahkum edilir ise, ya da gelip bir kurulum yapılırkeni rehber olarak adama destan gibi konsol satırları sunuluyor ise, "konsoldan seneler evvel kurtardık yahu, kde var ya kardeş" demek çok abes olduğu gibi, o kadar kodla muhatap olacak olan kullanıcılar,(ki bunlar yaşları henüz tek haneli olarak seyreden kardeşlerimiz,yeğenlerimiz, ya da uzun uzadıya video chat yapıp, MSN de torununa wink göndermek isteyen dedemiz,babamız buna dahildir) bir daha arkasına bile bakımdan, üstüne de "Pavlov refleksi" edinerek sistemden kaçar.

Bu kadar senedir piyasada olup, deli gibi sürümler yaptıktan sonra hala sorun veriyorsa, donanım üreticisi de bunda sorumlu tutulamaz, isteyen gider, kaynagı kapalı da olsa stabil sürücüler için gider başvurur. Tabi bunu kullanıcı kitlesinden ziyade, bu işten ekmek, (yanında biraz da havyar) yiyen "firma yetkilileri" nin yapması lazım. Yani Debian'dır Red Hat'tır kendi paketlerini isteyecekler. Ya da beynelmilel GL paketleri yapacaklar herkes kullanacak. Yani, ticari bir talep olması lazım.

Bir de, "Belli başlı hazır paketlerle işimi görüyorum, tek ekran kartı driveri yükleyince işletim sistemim cam gibi oluyor" diyenler, aynı yüzü başka firmadan bulamayınca niçin onları taşlarlar anlamam. Herhalde, artan donanım çeşitliliğinde, eli kulağında gelen kernel derleme serüvenine karşı hayıflanıyorlar.

Öte yandan, nuhtan kalma, artık eskimekten ötürü arıza yapmaya yüz tutan AthlonXP veya P4 pga478 ile kullanıcıları efendi efendi geçindirmek,(ki enkaz donanım enkaz donanımdır, er geç yine yüz üstü bırakır) performans adına güzel birşey olsa da, Donanımcılar için, kendilerine Hayrı olmayan kilisenin papazına selam bile etmeme ile sonuçlanır bu.

Bir de web temelli sistemler ile ilgili şunu merak ediyorum, Hadi gizliliği, modülerliği geçtik, Web tabanlı bir arayüz ve işletim sistemi için birçok ortam düşünülmekte, Ancak bu sistemlerin web üzerinden çalışması sırasında, Özellikle Flash ve/veya Ajax temelli betiklerde, hiç browserlarının tükettiği miktarları 700MB lara ulaşan RAM tüketimlerini, kullanılan sanal makinelerin eriştiği donanım çeşitliliğini, bunları kaldırması beklenen bir alt sistemi burada nereye koyuyorlar ? O zaman 32MB SDRAMli 200MHz ARM sistemin de içine Embedded Linux üstüne de flashlite koyalım, yerse papervision kassın hele bir :D çalışıyorsa aynı güzellikleri onda da görelim.

Yani bazen de yapısal sorunlar ve bazı gerçekler de ütopyaların önüne geçiyor.

AcharadSami  |  (-1 puan) 05 Ekim 2008 23:39

@AcharadSami teşekkür ederim verdiğin link için ayrıca teşekkür ederim. sanki mükemmel bi kullanıcıyımda acaip şekilde üstüme yüklenilmiş durumda ilk mesajlarda. 80 gb lik harddiskimin 10 gb si hala boş duruyor yine kurmak için. amd3000+ 939 soket bi işlemci MSI RS480M (MS-7093) ana kartım var . ubuntuyu 3 kez kurdum kendi çabalarımla arama yapmak için googleyi kullanın dediğiniz goggle de ubuntuyu kurabilmek için saatlerimi geçirdim ben. ukalaca arama yapın araştırma yapın yazmanızın bi anlamı yok benım için. ilk kurduğum ubuntuya speed touch u tanıtmıştım zaten ama sonradan kurduğum iki ubuntuya tanıtamadım olmadı işde. sonra 2 kez pardus kurdum ilkinde modemi yine tanıttım ama yeni sürümü ne tanıtamadım olmadı işde sizde maşallah yani acaip savunuyorsunuz ubuntuyu sanki ben yerden yere vurmuşumda savunmak size kalmış.

C A R P E D İ E M F a T e
nohacker  |  (1 puan) 06 Ekim 2008 11:45

bu sabah 8.04 den 8.10 betaya upgrade işlemini yaptım.
biraz uzun sürmesi haricinde oldukça rahat bir şekilde oldu.
Kernel, gnome ... aşağı yukarı herşeyi yeni paketlere taşıdı.
eski kalmış bazı paketleri (gimp, filezilla ...) getdeb.net den guncellemeye gerek kalmadı.

cylon  |  (0 puan) 08 Ekim 2008 18:43

Gercekten ubuntu mubuntu ugrasmayin verdigim linke bakın. Hepi topu 87 mb iso dosyası

devrimyilmaz  |  (-1 puan) 09 Ekim 2008 18:50

üye olunpillinetwork sitelerine yorum ekleyebilmek ve daha fazlası için, üye olun ya da giriş yapın.

Bu Yazıyı Tutanlar

Beğendiğiniz bir yazıya "tuttum" demek için başlığın yanındaki yıldıza tıklayabilirsiniz.

Bu yazıyı rapor et. Kural dışı içeriğe rastladığınızda editörlerimize rapor ederek müdahale edilmesini sağlayabilirsiniz. (Hangi durumlarda rapor edebilirim?)
bildirgec.org bölümleri
pillinetwork hesabınızla giriş yapın.

son yorumlar

bildirgecinfo

bildirgec.org içeriği kullanıcıları tarafından üretilen kolektif bir blogdur.

network siteleri

RSS Dosyası
pillikutu