Tam o sırada, başka bir pillinetwork sitesi olan sinepil.org'da: "2. ULUSLARARASI ENGELSİZ FİLM FESTİVALİ"

evet, web tarayıcıları bizlere bedava olarak sunuluyor, son versiyonlarını indirip indirip kullanıyoruz. gün geçtikçe daha güzel arayüzlere, daha hızlı görüntüleme yeteneğine sahip web tarayıcıları hizmetimize sunuluyor! peki bütün bu servislerin bedava olması hiç dikkatinizi çekti mi? acaba karları nedir diye hiç düşündünüz mü? hizmetlerine karşılık bizden ne alıyorlar? bu tarayıcılar ne kadar güvenli? buyrun beraber irdeleyelim.

Bir Demet Web Tarayıcısı
Bir Demet Web Tarayıcısı

konumuza başlamadan önce bu popüler web tarayıcılarını daha yakından tanıyalım. Internet Explorer buradan, TheWorld buradan, Opera buradan, Mozilla FireFox buradan, Tencent Traveler buradan, Maxthon buradan ve son olarak Google Chrome buradan indirilebilir.

son zamanlarda internette gezinmeye başladığımda dizüstü bilgisayarımın fanının daha hızlı çalıştığını, yani benden habersiz ek işler yaptığını farkettim. benimle aynı tarayıcıyı kullanan başka bir arkadaşım da aynı şikayetle bana geldi. bunun üzerine bu konuyu biraz araştırdım. bu tarayıcılar sayesinde internette gezinmek daha kolay hale geliyor ancak tarayıcılar da gün geçtikçe özel hayatımıza daha çok giriyorlar.

İzleniyoruz
İzleniyoruz

Ne mi yapıyorlar?: aramalarımız hakkında bilgiler gönderiyorlar, tarayıcıları ve bu tarayıcılarla birlikte kullandığımız programların bilgilerini ve buna benzer daha birçok bilgiyi kendi serverlarına bizim hiç ruhumuz duymadan ve bu konuda hiç uyarılmadan gönderiveriyorlar. bu tarayıcılar içinde bu yönüyle en göze çarpanı ise google chrome'un son versiyonu! yani benim vazgeçemediğim, kullanımı en kolay ve hızı en iyi diye düşündüğüm google chrome. google chrome'un en yeni sürümü bu yönüyle computerbild tarafından eleştirilere maruz kaldı.

i̇nceleyeceğimiz birinci tarayıcı internet explorer 8:

İnternet Explorer 8
İnternet Explorer 8
mikrosoft firmasının teknoloji ve i̇nternet güvenliği bölümü başkanı craig spiezle elektronik posta ile computerbild'in sorularını yanıtladı. bu web tarayıcının son versiyonu daha kurulum aşamasında evi ile bağlantıya geçiyor, yani firmanın serverına tarayıcının kullanımı ile ilgili bilgileri aktarmaya başlıyor. peki hangi bilgiler gönderiliyor ve bu ne için yapılıyor: craig spiezle'in sözlerine göre en son çıkan deneme sürümünde bu bilgiler kullanıcın en çok hangi fonksiyonları kullandığını anlamak için toplanıyor. bunun yanı sıra bu tarayıcıyı kaç kere çalıştırdığınız da bildiriliyor. bunları belirli ölçüde anlayabiliriz, tamam, ama işlemci, ram, sabit disk ve program uzantıları dibi bilgiler sizin bilgisayarınızı tanımlayıcı kodla birlikte neden mikrosoft'a gönderiliyor? bunlar bir programı geliştirmek için gereken bilgileri hayli aşıyor. bu kadar bilgi toplanması sizce de aşırı değil mi? peki bu bilgileri göndermek isteyip istemediği kullanıcıya sorulmamalı mı? cevap: deneme versiyonunda otomatik gönderiliyor ancak bir sonraki sürümde kullanıcı bu servisi aktif etme ya da kapatma hakkına sahip olacak.

i̇kinci tarayıcımız google chrome:

Google Chrome
Google Chrome
chrome çalışma grubu başkan yardımcısı sundar pichai computerbild'in sorularını yanıtlamak için bizzat kendisi almanya'ya gitti. yapılan eleştiriler göz önünde bulunduruldu ve bütün güvenlik ayarları bir menü altında toplandı. evet bu bir gelişme, güvenlik ayarlarını farklı yerlerde aramayacağız. fakat soru şu: acaba chrome sizin bilgisayarınızdan google'a ne gibi bilgiler gönderiyor? ne göndermiyor ki! tarayıcının versiyonu, arama yaptığınız kelimeler, girip çıktığınız bütün web adresleri, bulunamayan web adresleri, windows ve directx versiyonlarınız, bilgisayarınızdaki kullanıcılar ve bilgisayarınızdaki diğer google programları ile alakalı bilgiler. bu bilgiler bir kereliğine değil sürekli gönderiliyor. bunun yanında bu otomatik gönderme işlemi kısmen iptal edilebiliyor. peki ya internetteki posta adresimiz yani ip adreslerimiz onların serverlarında kaydedilmiyor mudur? ne dersiniz? eğer chrome kullanıyorsanız güvenlik ayarlarınızı mutlaka değiştirmelisiniz.

üçüncü tarayıcımız firefox:

mozilla firefox
mozilla firefox
mozilla europe'un başkanı tristan nitot computerbild'in sorularını bizzat kendisi yanıtladı. hiç bilgi aktarımı olmadığının söylenmesi beklentisi ne yazık ki boşa çıktı ancak sonuç itibari ile firefox sadece gerekli bilgileri ve sadece kullanıcının onayı ile servera gönderiyor. bilgi aktarımı ancak tarayıcı bilinmeyen sebeple çalışmasına son verirse bu problemi çözmek için yapılıyor, tabii kullanıcının izni olursa. bu konuda en güvenilir oyu da tabii ki firefox alıyor. sonuç olarak hangi web tarayıcısını kullanırsanız kullanın mutlaka güvenlik ayarlarına bir göz atın ve gerekli değişiklikleri yapın. diğer web tarayıcılarla ilgili görüşlerinizi ve karşılaştığınız problemleri ve ayrıca tavsiye edeceğiniz web tarayıcılar varsa paylaşırsanız herkes için daha faydalı olacaktır. kaynak: securitylab tabi Rusça bilenler için. Bir diğer kaynak ComputerBild, bu da Rusça :)
Spacer
Spacer
 | 35 yorum var 
 | 03 Mayıs 2009 10:02 

Yorumlar

Uzun süredir Firefox kullanıyordum, içime su serptin gerçekten. Derin bir ohh çektikten sonra şu belirteyim, yazılımı geliştirenlerin kullanıcının deneyimlerini bir şekilde almak isterler. Tabi bunları programın kullanıcıya sorması lazım. Bende küçük çaplıda olsa yazılım geliştirdiğimden biliyorum. Gerçekten küçük de olsa gerekli bilgiler oluyor.

XfiRe  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 10:12

Google Chrome ilk çıktığında çok hızlı dendiği için merak edip yüklemiştim, ama her nedense devamlı hard diski tarayıp (o bicir cicir disk tarama sesi, sanki disk birleştirme yaparcasına) beni kıllandırıyordu, bende sildim gitti.

gaykedi  |  (-2 puan) 03 Mayıs 2009 10:54

Bilgi toplamasının ne zararı varki. En fazla gezdiğimiz sitelere falan bakar size ne zararı olucek ki?

bayraak  |  (-10 puan) 03 Mayıs 2009 11:26

Acaba Opera'dada böyle birşey var mı? Varsa nereden kapatılıyor?

cheshim  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 11:45

Bence En iyi firefox.. firefoxdan vazgeçmem

efebayar  |  (2 puan) 03 Mayıs 2009 12:24

google chromun yasal bir trojan olduğunu düşünüyorum. milletin bilgisayarında ne var ne yok öğrenmek için... web tarafı tamamlandı neredeyse, bir de kullanıcı tarafını öğrenmek istiyorlar.

google u övüp duru insanlar ama bu kadar vahşi bir şekilde gücü elinde barındırma isteği hiç de masum değil bence...

Do you know the relation between your two eyes? They blink together, they move together, they cry together, They see things together and they sleep together. Even though they never see each other.... Friendship should be just like that!
ufopilotu  |  (5 puan) 03 Mayıs 2009 12:27

the world browser'la tencent traveler'ı hiç duymamıştım, şaşırdım.

chrome ilk çıktığında da bu bilgi gönderme mevzu ortaya çıkmıştı da firefox kullanıcısı olduğuma bir kez daha sevinmiştim. ama opera hakkında da bilgi verilse güzel olurdu.

balcis2  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 13:36
birçok bilgiyi kendi serverlarına bizim hiç ruhumuz duymadan...

Mesnepsiz bir iddia. Yazıyı hazırlayan arkadaş ne derece bilgisiz olduğunu ortaya seriyor.

İnternet bağlantısı olan bir bilgisayardan bir bilgi gönderildiğinde ruhunuzun duymaması imkansızdır. Basit bir network izleme yazılımı sayesinde ne tür bir veri paketinin hangi IP adresine yollandığını saniye saniye takip edebilirsiniz.

Yazı yazacaksanız bildikleriniz ölçüsünde, kafadan atmadan bilgiler sunun. Wikipedia'ya çevirmeyin burayı..

lazaronnie  |  (-6 puan) 03 Mayıs 2009 14:24

yazı gayet güzel bir şekilde genel kullanıcı düşünülerek hazırlanmış. herkes veri paketlerini takip etse zaten tarayıcılar böyle işlere tenezzül edemezlerdi. sen de bir yazında network izleme programlarını anlatırsın biz de okuruz. eksiklerin olursa da bilgisiz falan demeyiz merak etme.

cnq  |  (6 puan) 03 Mayıs 2009 14:36

ben öyle düşünmüyorum malesef. eksik bilgi farklı birşey yanlış bilgi farklı birşeydir. önce bunun ayrımını yapabilmeniz gerekiyor. ayrıca genel kullanıcıyı düşüneceğim diye yanlış bilgi vermenin elle tutulur bir tarafı olamaz olmamalıdır.

"ruhumuz duymadan" yerine "ancak zor yöntemlerle ve teknik bilgi sahibi olmak şartıyla fark edebileceğimiz bir şekilde" gibi bir cümle kullanılsaydı "evet, genel kullanıcılar düşünülmüş, detaya inmemiş" derdim.

Oysa bahsettiğim yerde düpedüz yanlış şeyler anlatılmış.

Her yanlış bilgi aktarana göz yumarsak gün gelir insanlığımızı da kaybeder, yağmur ormanında rengarenk bir bukalemun oluruz ;))

lazaronnie  |  (0 puan) 03 Mayıs 2009 14:46

bu googleupdate dosyası gerçekten de çok yapışkan birşey.

kalisteras[pilli_silinen_hesap]  |  (4 puan) 03 Mayıs 2009 14:55

firewall diye birşey var...

beder  |  (5 puan) 03 Mayıs 2009 15:06

burada dünya devlerinden bahsediyoruz arkadaşlar. bir microsoft, bir google, firefox ya da başkası, sizin bilgilerinizi alıp, bir şeyleri geliştirme veya istatistik için kullansa ne olacak? microsoft isterse sizin bilgisayarınızı anında ele geçiremez mi? kimden neyi saklıyorsun yani? bu bilgi toplamalarının bir açıklaması var elbet: toplanılan bilgiler doğrultusunda geliştiriliyor bu programlar. kullanıcı hangi özelliği kullanıyor, neye önem veriyor, hangi yazılımı tercih ediyor gibi sorulara milyonlarca insandan gelen bilgiler doğrultusunda yanıt buluyorlar. yoksa adamlar sizin şahsınızla ilgilenmiyor. ahmet, şunu aramış; mehmet, porno izlemiş... -yasadışı bir işlem yapmadığınız sürece- onlara ne?

önemli olan başka kullanıcıların bizim bilgilerimize ulaşamaması ve kullanılan yazılımın bilgisayarımıza zarar vermemesi. bunu bize sağlayan bir tarayıcı varsa onu gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz bence. kaldı ki sanal ortamda hiçbir şeye %100 güvenli diyemezsiniz.

bildiri için teşekkürler; ama bu konuları fazla kasmaya da gerek yok diye düşünüyorum.

koş; yoksa düşersin...
emrerokrc  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 15:06

Yanlis bilgiler verilmis. Chrome sizin ziyaret ettiginiz web sayfalarini, kullanici isimlerini bir yere gondermez. desteksiz sallamissiniz.

afsina  |  (0 puan) 03 Mayıs 2009 15:33

Adam benim girdiğim siteyi, post ettiğim bilgileri öğrenipde ne yapacak allah aşkına. Hepimiz birer mit ajanıymışız gibi konuşmuşsunuz.
Varsın öğrensinler kardeşim.

İmza mı? Oda ne?
faruksary  |  (0 puan) 03 Mayıs 2009 18:08

Internet Explorer kullanan var mı?

sundowach  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 18:28

emrerokrc olaya çok dar bir çerçevede bakıyorsun. senin bilgisayarındaki ufak tefek dosyalarla ilgilenmekten büyük firmaların,kurumların (özellikle askeri kurumlar), maddi gelir sağlayacak herhangi bir bilgiyi elinde bulunduran mercinin... elindeki belgelere kadar görmek istiyorlar.

bundan 10 yıl önce üniversitedeki hocalarımız bize online işletim sistemlerinin çıkacağından bahsetmişti. bu da demek oluyorki herşey server tarafında tutulacak ama bu çok zor bir iş tabiki. düşünsenize yazılımsal ve donanımsal olarak gayet iyi korunmuş bir sistemden nasıl dosya çekersiniz? cevap gayet basit: yasal bir program aracılığıyla, örneğin bir tarayıcıyla ya da antivirüs programı kisvesi altında ya da bir oyun ile.

unutmayın terör örgütleri gerektiğinde ağ kurularak oynanan oyunların mesajlaşma kısmından birbirlerine mesaj gönderiyor bu bilinen bir gerçek. bu kayıtların bilinmesi demek görüş alanının çok büyük oranda artması demek.

yoksa google sizin porno dosyalarınızı ne yapsın...

Do you know the relation between your two eyes? They blink together, they move together, they cry together, They see things together and they sleep together. Even though they never see each other.... Friendship should be just like that!
ufopilotu  |  (7 puan) 03 Mayıs 2009 18:44

faruksary arkadaşım sana kessinlikle katılıyorum.

bayraak  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 21:02

yazıda pekçok tarayıcı adı geçmiş ama sadece 3 tarayıcı ile ilgili yorumlar yer almış. opera ve safari'yi merak ettim...

turkuas  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 21:46

ben sürekli opera kullanıyorum onun hakkindada böyle bir bilgi varmı??

barbar77  |  (1 puan) 03 Mayıs 2009 22:57

Safari'nin son sürümünü çok beğendim ama Firefox bir alışkanlık artık...

| credo quia absurdum est! | ghtalas.com
ghtalas  |  (1 puan) 04 Mayıs 2009 00:20
Mesnepsiz bir iddia. Yazıyı hazırlayan arkadaş ne derece bilgisiz olduğunu ortaya seriyor.

İnternet bağlantısı olan bir bilgisayardan bir bilgi gönderildiğinde ruhunuzun duymaması imkansızdır. Basit bir network izleme yazılımı sayesinde ne tür bir veri paketinin hangi IP adresine yollandığını saniye saniye takip edebilirsiniz.

bildiride incelenen programların veri gonderip gondermedigini veya istisnai durumlari bilemiyorum. fakat bunu ben bir yazilim yuklemeden, geleneksel yontemlerle takip edemiyorsam, bu benim ruhum duymadan yapilmis demektir.

Yazı yazacaksanız bildikleriniz ölçüsünde, kafadan atmadan bilgiler sunun. Wikipedia'ya çevirmeyin burayı..

ayrica bu uslubu da deneyimli bir kullanici icin yakisiksiz ve agresif bir tutum olarak goruyorum.

marvo ging  |  (2 puan) 04 Mayıs 2009 01:41

marvo ging'in söylediklerine aynen katılıyorum.

lazaronnie doğru söylemiş ama gereksiz bir agresiflik sergilemiş. Tabiki bilgisayara giren çikan veri trafiği takip edilebilir başka programlarla. Ama sadece tarayıcı kullandığımızda bu giden verileri ruhumuz duymaz.

ineği gezdiriyorum.
Ker3m  |  (1 puan) 04 Mayıs 2009 03:23

peki bilgisayarımızı giden gelen veri trafiğini kontrol etmek yazılımlar var diyorsunuz hiç kimse tek bir tane nin bile ismini söylemedi. şahsen bu güne kadar öyle bir programa raslamadım .bilen varsa adlarını yazabilirmi yada firefox için eklenti halinde kullanma sunulmuş eklentilerde olabilir.

neguvon  |  (1 puan) 04 Mayıs 2009 08:30

@neguvon
Dumeter işine yarayabilir.

İmza mı? Oda ne?
faruksary  |  (2 puan) 04 Mayıs 2009 09:07

@lazaronnie, yazdıklarının altına imza atacak kadar doğru şeyler yazmışsın ancak bildirgec nasıl bir hale geldiyse, doğru yorumlar birilerine ters geldiği için negatif oylar ile ödüllendiriliyor.

microsoft, kulanıcının izni olmadan herhangi bir bilgiyi aktarmayacağını garanti etmektedir ve bu konuda da sizlere sözleşmesini sunmuştur.

Bilgisayarda yüklü olan windows lisansının doğrulanması için gereken küçük bir yazılımın, mevcut lisans bilgisini göndermesi için bile kullanıcıdan izin alır. Hatta size sadece bu bilgiyi göndereceği yönünde garanti verir.

microsoft'un yasa tarafından korunulan kişi haklarına uyup uymadığını kesin bir ifade ile söyleyebilmemiz mümkün değil. ancak microsoft, kendisine ciddi şekilde kıl olan ethical hackerlar tarafından izleniyor.

Eğer ki bu bilgi hırsızlığı konusunda ciddi bir kanıt olsa, bu adamlar çoktan microsoft'u batırmak için ellerinden geleni yaparlardı.

birde bazı yerlerde kaynak olarak computerbild gösterilmiş. yahu rusça kaynağı nasıl anlayalım? ingilizce veya fransızca olsa neysede rusça kaynak nedir?

Guitarcraft  |  (1 puan) 04 Mayıs 2009 10:03

Arkadaşlar yazıdaki bilgiler o kurumların müdürlerinin verdiği bilgilerdir. Ruhumuz duymadan derken izinsiz olduğu bildirilmek isteniyor. Microsoft'un izinsiz bilgi alan sürümü yazıda bildirilmiş. Burada verilen bilgiler benim şahsi görüşüm değil computerbild in araştırmasıdır. Ayrıca sizin bildiklerinizle bu yazı dahada güzel bir hal alcaktır elbette, onuda yazıda belirttim :). Teşekkürler.

Görelim Mevlam N'eyler, N'eyler ise Güzel Eyler...
escorpior  |  (0 puan) 04 Mayıs 2009 12:09

@lazaronnie

ne tarayıcı kullandığını çok merak ettim açıkçası :)

knoxville  |  (0 puan) 04 Mayıs 2009 13:40

firefox seni tek gecerim sanal alemde (:

güzel bir paylasim olmus dostum tessekürler ayrica.Kiskananlar her zaman daha cok benim bildiklerim var diyenler cikar "he" de gec onlara daha büyüycek cocuk onlar..

paduwan  |  (0 puan) 04 Mayıs 2009 14:59

Process Monitor, TCPView, Process Explorer
programları yardımı ile tarayıcılarınızın neler yaptığı hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

cxc  |  (3 puan) 04 Mayıs 2009 15:43

opera nerde?

Rip back the time that we've been wasting.. oziix@oguzbozkurt.com
oziix  |  (0 puan) 04 Mayıs 2009 21:57

Ben Operanın böyle yaptığını düşünmüyorum. Çünkü diğer tarayıcılara göre çokdaha hızlı açılıp kapanıyor. Özellikle yeni tablar ve sayfa geçişleri çok hızlı. Ayrıca açıkken makinanın yavaşladığınıda hiç farketmedim. Tabi ben her pencerede yakalşık 30 sekme açıyorum internet kasıyor ama denildiği gibi harddiskte bir işlem yapıldığına dair bir belirti göremedim. Üstelik kullananlar bilirler oldukça güvenli ve stabil.

Tabi Opera bir kenara tarayıcılar sizin kredi kartı bilgilerinizi bile ruhunuz dahi duymadan rahatlıkla yollaya bilirler. Bu konuda iş Allah'a kalmış. Yapacak birşey yok!

aycsoft  |  (0 puan) 06 Mayıs 2009 00:12

Genelde aldığım geri dönüşümlere göre en güvenilen web tarayıcıları Opera ve Firefox. Şahsen ben Chrome kullanıyordum ama şu an vazgeçmek üzereyim.

Görelim Mevlam N'eyler, N'eyler ise Güzel Eyler...
escorpior  |  (0 puan) 06 Mayıs 2009 08:54

paranoyaklığın bu kadar da suyunu çıkarmamak lazım. ayrıca o bakmadan NEXT diyerek geçtiğiniz EULA sayfalarında PRIVACY POLICY sayfalarında hepsi yazıyor zaten. Hangi bilgileri gönderdikleri hep belirtiliyor. İzin vermiyorsanız ister firewall ile ilgili port ve siteleri engellersiniz ister programı kaldırırsınız.

CNKT  |  (0 puan) 07 Mayıs 2009 16:43

her bildirgeç yazısına okumadan önce önyargı ile yaklaşan elemanlar görüyorum. bir yerinden baltalamaya çalışıyorlar konuyu. bildirgeç yazılarının hepsi doğru değildir, kimse burda net birşey zaten konuşmuyor. az biraz emin olduklarını, deneyimlerini paylaşıyor herkes...

bu bir değil iki değil ... defalarda bu duruma rastladım. yazılanları yanlış buldum demek var ,sallıyorsun, atma demek var. kendinize nasıl yakıştırıyorsanız öyle yazın...

bildiri güzel yazılmış. firefox bizlerin bir numarası sanırım :) her ne kadar benim bilgisayarımda biraz kassada, seviyorum yahu :)

kbrmbl.com
ayb  |  (0 puan) 16 Mayıs 2009 00:48

üye olunpillinetwork sitelerine yorum ekleyebilmek ve daha fazlası için, üye olun ya da giriş yapın.

Bu Yazıyı Tutanlar

Beğendiğiniz bir yazıya "tuttum" demek için başlığın yanındaki yıldıza tıklayabilirsiniz.

Bu yazıyı rapor et. Kural dışı içeriğe rastladığınızda editörlerimize rapor ederek müdahale edilmesini sağlayabilirsiniz. (Hangi durumlarda rapor edebilirim?)
bildirgec.org bölümleri
pillinetwork hesabınızla giriş yapın.

son yorumlar

bildirgecinfo

bildirgec.org içeriği kullanıcıları tarafından üretilen kolektif bir blogdur.

network siteleri

RSS Dosyası
pillikutu